روزنامه مردم مشهد ، شهرآرا
نسخه پی دی اف
آخرین خبرها

سیروس مقدم در مشهد: قهرمان‌های «پایتخت» پایتخت‌نشین نیستند

شکیبا افخمی‌ راد- سریال پایتخت توانست یک استاندارد را در تلویزیون ملی اعمال کند و یک مجموعه را در پنج فصل با بازیگرهای تقریبا ثابت و با ارتباط اجزای قصه در هر فصل ارائه کند. این سریال در میان برنامه‌های نه‌چندان قوی صدا‌وسیما دستاوردی برای این سازمان در نظر گرفته می‌شود. از این جهت، عصر روز گذشته، به همت حوزه هنری و انجمن فیلم‌سازان انقلاب اسلامی خراسان رضوی، نشست تخصصی «پایتخت، از ایده تا اجرا» با حضور سیروس مقدم، کارگردان پایتخت، در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد. در این جلسه سیروس مقدم در جمع هنرمندان و هنردوستان مشهد به بیان موضوعاتی حول نحوه شکل‌گیری سریال پایتخت تا دلایل حواشی ایجاد‌شده برای فصل پنجم این سریال پرداخت. در پایان این مراسم نیز از این کارگردان تقدیر شد.

طنزی بر بستر وقایع اجتماعی
سیروس مقدم، کارگردان مجموعه پایتخت، درباره ایده‌پردازی اولیه و نحوه شکل‌گیری تیم این سریال در ابتدای راه گفت: حدود ٩ سال پیش، من سریالی به اسم زیر هشت را کار کردم که فضایی تلخ و تراژیک داشت. بعد از آن، احساس کردم باید یک کار جدیدتر با فضای شیرین‌تر ولی در بستر همان حقایق اجتماعی بسازم. در همان زمان، یک ایده یک‌خطی از طرف محسن تنابنده برای من تعریف شد که خانواده‌ای شهرستانی در شب عید وارد شهر تهران می‌شوند و قرار است خانه‌ای را تحویل بگیرند که چون تحویل خانه با تعطیلات هم‌زمان شده‌ است، به مشکلاتی برمی‌خورند و مجبور می‌شوند تعطیلات عید را تا باز شدن ادارات پشت کامیون بگذرانند. این طرح به نظر من بسیار جذاب رسید و احساس کردم برخی از مسائل روز جامعه را می‌توان از طریق یک کار کمدی و طنز مطرح کرد. در نهایت، طرح تصویب شد و تیم اولیه شکل گرفت. آن زمان هیچ‌کدام از ما در آن مقطع تصور نمی‌کردیم که پایتخت به پایتخت‌های دیگر تبدیل شود و عمری ده‌ساله پیدا کند.

بدون چهره هم می‌توان موفق شد
این کارگردان درباره ویژگی‌هایی‌ که این سریال را پرمخاطب کرده‌ است گفت: پایتخت برخی از مسائلی را اثبات کرد که شاید در ذهنیت خیلی از ما تا قبل از آن شکل گرفته بود. یکی از آن‌ها تعیین‌کننده بودن مؤلفه‌هایی مثل چهره‌های ویترین‌دار بود که مخالف این نظر را اثبات کرد چون سالی که پایتخت شکل گرفت، هیچ‌کدام از این تیم بازیگری که الان هستند چهره‌های چندان شناخته‌شده‌ای نبودند. پس برای پرمخاطب بودن یک سریال چهره‌های جذاب روی مطبوعات به‌تنهایی کافی نیستند.
وی ادامه داد: مسئله دوم این است که تلویزیون سلیقه مخاطب را به دیدن سریال‌هایی در موقعیت مکانی آپارتمانی با قهرمان‌هایی که لهجه ندارند و در تهران زندگی می‌کنند عادت داده بود مؤلفه‌هایی که هیچ‌کدام در پایتخت وجود نداشتند. یک خانواده کوچک ساده از شهر علی‌آباد قرار بود قهرمان‌های قصه ما شوند و این نگرانی برای مدیران در همان ابتدا وجود داشت که تماشاچی این سریال را پس بزند اما ما اعتقاد داشتیم وقتی مخاطب با لوکیشن‌های بدیع‌تر و فضاهای جدیدتر و معماری‌های جذاب‌تر روبه‌رو شود، حتما دل‌بسته آن می‌شود و با آن ارتباط برقرار می‌کند.

من شهرستانی‌ام
این کارگردان درباره نحوه نگاهش به مردم شهرستان گفت: من بچه شهرستانم و طبیعتا در خانواده‌ای شهرستانی بزرگ شده‌ام. به همین دلیل هم نمی‌توانم قواعد و راهی را انتخاب کنم که خودم در آن تحقیر شوم. من همیشه اعتقاد داشته‌ام و دارم که ما به عنوان فیلم‌ساز مهمان خانه‌های مردم می‌شویم و زمانی که بتوانیم قواعد آن خانه را رعایت کنیم، میزبانان باز هم می‌خواهند که ما به خانه آن‌ها بازگردیم.

اول طرح مسئله، بعد نقد
کارگردان پایتخت درباره هنجارشکنی‌های بیشتر فصل ۵ این سریال مانند ورود شخصیت بهتاش تصریح کرد: ما وقتی می‌خواهیم در یک اثر نمایشی موضوعی را نقد کنیم، باید ابتدا طرح مسئله کنیم. مثلا می‌خواهیم بگوییم بهتاش بددهن است. برای اینکه بگویم این درشت‌گویی بد است و آن را نقد کنیم، ابتدا باید مسئله را طرح کنیم. اگر بهتاش از همان ابتدا آدمی خوش‌بیان و طرف‌دار حقوق خانواده بود، در انتها وقتی در دفاع از ناموس و خانواده سلاح برمی‌دارد و یک داعشی را می‌کشد، تحول او دیگر جایی در اثر نمایشی نمی‌داشت.مقدم ادامه داد: به ما می‌گویند جاذبه‌های گردشگری ترکیه را نشان دادیم اما می‌خواستیم بگوییم ترکیه ظاهر جذاب دارد اما درون این ظاهر جذاب بمب‌گذاری می‌شود و ناامنی وجود دارد یا پول‌های ایرانی‌ها را می‌دزدند. پس ما باید مسئله را طرح کنیم و بعد به چالش بکشیم.

موسیقی، نشان‌دهنده ویژگی‌های یک قوم
او درباره علت انتخاب یک خانواده شمالی برای این سریال گفت: ما می‌خواستیم این خانواده از یک نقطه خیلی دور به تهران بیاید که امکان برگشت نداشته باشد. آن موقع، بحث یزد، زاهدان و مشهد بود.آریا عظیمی‌نژاد، آهنگ‌ساز کار، به ما گفت اگر می‌خواهیم ویژگی‌های یک قومیت را نشان دهیم باید سراغ آنجایی برویم که موسیقی غنی‌ای دارد تا آن موسیقی به یک رکن اساسی از ارکان پایتخت تبدیل شود. موسیقی مازندران نیز سازها و آواهایی دارد که مهجور مانده است و باید آن را احیا کنیم. بعد از اینکه یک سفر به مازندران رفتیم، همه شیفته موسیقی این ناحیه شدیم. از طرف دیگر هم چون محسن تنابنده در مازندران فامیل زیاد داشت بچه‌ها به‌سرعت لهجه‌ها را یاد گرفتند. دلیل سوم هم زیبایی‌هایی بود که ما می‌خواستیم از یک منطقه کشور نشان دهیم. بنابراین مازندران را انتخاب کردیم.

بی‌خیال تایتانیک شدیم
سیروس مقدم درباره حذف صحنه‌ الهام‌گرفته‌شده از تایتانیک در پایتخت ۵ بیان کرد: ما این سکانس را برای بازبینی به مؤسسه اوج و تلویزیون فرستادیم تا نظرشان را بدهند. من نمی‌دانم چه کسی این سکانس را پخش کرد. همه ما شوکه شدیم. اول فکر کردند کار خود ماست اما بعد دیدم در زمان بازبینی فیلم را تکثیر کردند. وقتی این سکانس بیرون آمد، تلویزیون حساس شد که این سکانس پخش نشود. ما هم به نوعی بی‌خیال این سکانس شدیم.

شکل‌گیری داستان داعش قبل از ورود اوج
او درباره سفارشی شدن فصل پنجم این سریال گفت: سال گذشته قرار بود یک نسخه سینمایی از پایتخت بسازیم که همین نسخه‌ای است که در سریال می‌بینید. آن موقع هم نه پای اوج وسط بود و نه تلویزیون. قصه‌ای بود که خود ما به آن رسیده بودیم. به این علت که ما همه‌مدل قصه‌ای را داخل کشور گفته بودیم، حال باید موضوعی فرامرزی را مطرح می‌کردیم. بنابراین سوریه را انتخاب کردیم چون سال گذشته داعش مسئله‌ای جدی بود. بعد از اینکه تصمیم گرفته شد این قصه سریال شود، به علت سختی کار، به اوج مراجعه کردیم. آن‌ها هم گفتند داستان همسو با اهداف فرهنگی آن‌هاست و پیشنهاد ما را پذیرفتند. مقدم افزود: داعش یک واقعیت است. از بچه یک‌ساله تا بزرگ‌سال صدساله باید از آن آگاه باشد. ما درباره یک ترس واهی صحبت نکردیم. ما هم با داعش شوخی کردیم و هم خطرش را گوشزد کردیم تا بدانیم این اتفاقات برای همسایه نیست و ممکن است برای ما هم باشد.

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس