نسخه پی دی اف

تربیت‌یافته مکتب نبوی و علوی

حضرت زینب(س) در مکتب نبوی(ص) و اهل‌بیت علیهم‌السلام تربیت شد. او در مدینه در عصر حیات رسول‌ا...(ص) به دنیا آمد و از آموزه‌های الهی پدر خویش امیرمؤمنان امام علی(ع) و برادران خویش امام حسن و امام حسین و فرزند برادر خویش امام سجاد(ع) بهره برد. حضرت زینب(س) با استفاده از این مربیان بزرگ جهانی، رشد کرد و «اسوه حسنه» برای زنان و مردان شد. گفتار و رفتار حضرت زینب‌(س) نشان‌دهنده منطق اهل‌بیت علیهم‌السلام و تفکر علوی است. ندیم بن شریک اسدی که سخنرانی حضرت زینب(س) در کوفه را شنیده، درباره این خطابه گفته است: کانها تفرغ عن لسان امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام (بحارالانوار، ج ۴۵، ص ١۶۵). گویا از زبان امیرمؤمنان علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) سخن می‌گوید و کلمات آن حضرت از زبان او فرو می‌ریزد.
ابن‌زیاد در کاخ خویش با حضرت زینب(س) دیدار و گفت‌وگو داشته است. تاریخ گزارش کرده است که ابن‌زیاد به زینب کبری(س) گفت: کیف رأیت صنع‌ا... باخیک و اهل‌بیتک؟ کار خدا را درباره برادر و اهل‌بیتت چگونه دیدی؟ حضرت زینب(س) در پاسخ او فرمود: ما رأیت إلّا جمیلاً (الارشاد فی معرفة حجج‌ا... علی‌العباد، شیخ مفید، ج ٢، ص ١٢٠). جز خیر و خوبی و زیبایی ندیدم.
باید در این پرسش و پاسخ درنگ کرد؛ زیرا تفکر الهی و قدرت معنوی و منطقی برتر و راز پیروزی حضرت زینب‌(س) بر ابن‌زیاد از همین گفت‌وگو آشکار می‌شود. جمله «ما رأیت إلّا جمیلاً» جهان‌بینی توحیدی عقیله بنی‌هاشم را نشان می‌دهد. حضرت زینب(س) با آرامش و وقار در کاخ ابن‌زیاد، بدون ترس و نگرانی سخن گفت. او دو وظیفه بزرگ برعهده داشت:
١. رساندن پیام قیام سیدالشهدا علیه‌السلام به جهان؛
٢. پیشگیری از تحریف و انحراف.
حضرت زینب(س) این رسالت خویش را با فداکاری و ایثار به انجام رساند؛ هم پیام خون شهدا را به کوفه و شام رساند و هم دربرابر تبلیغات سوء باند اموی ایستاد و جلوی تحریف و انحراف را گرفت. این پاسخ بجا و خردمندانه درراستای عمل به همین دو وظیفه قرار داشت.
امام خمینی‌(ره) در تفسیر این گفتار حضرت زینب(س) فرمودند: شما ملاحظه کنید که بهترین خلق‌ا... در عصر خویش، حضرت سیدالشهدا(ع) و بهترین جوانان بنی‌هاشم و اصحاب او شهید شدند و از این دنیا رفتند با شهادت، لکن وقتی‌که در آن مجلس پلید ابن‌زیاد صحبت می‌شود، حضرت زینب(س) می‌گوید: ما رأیت إلّا جمیلاً، رفتن یک انسان کامل، شهادت یک انسان کامل در نظر اولیای خدا جمیل است، نه برای اینکه جنگ کرده و کشته‌شده، برای اینکه جنگ در راه خدا بوده است، قیام در راه خدا بوده است (صحیفه نور، ج ٢٠، ص ۶۴).
﷯اگر انگیزه الهی بر کارها حاکم شود، همه کارها زیبا خسته نخواهد شد. می‌شود و مؤمن هرگز از انجام آن کارها ناامید و
حجت الاسلام محمدرضا جواهری
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس