نسخه پی دی اف

سئول، شهری برای مردمی هوشمند

﷯سال هاست که در حوزه شهرهای هوشمند مطالعه و تحقیق می کنم و همواره دوست داشتم از ٢ شهر سئول و بارسلون به عنوان پیشگامان شهرهای هوشمند در جهان بازدیدی داشته باشم. خوشبختانه در آبان ماه امسال با برگزاری دوره آموزشی دولت الکترونیک و پرداخت الکترونیکی مالیات، فرصتی پیش آمد تا سفری به شهر سئول داشته باشم. شهری که مهد فناوری است. از دوحه با یک پرواز یازده ساعته به اینچئون رسیدم و از همان ابتدای ورود تفاوت را حس کردم. بعد از طی مراحل معمول در فرودگاه راهی گیت های خروجی شدم که با ۴ صف کنار هم مواجه شدم. دولت کره برای شناسایی افرادی که به کشور وارد می شوند و همچنین جلوگیری از ورود آنفولانزای خوکی و مرغی، مسافران را معاینه و از آن ها عکس می گیرد. اولین نکته ای که به نظر رسید، ارزشی بود که برای سلامت شهروندانشان قائل بودند. بعد از ۵٠ دقیقه رانندگی به شهر سئول رسیدیم. شهری با جمعیتی بالغ بر ١٠ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر که فوق العاده تمیز بود و مردمانش ساده و قانونمند به نظر می رسیدند. چیزی که در شهر بیش از همه جلب توجه می کرد حضور پرتکرار دوربین ها بود. تمام خیابان های شهر و اماکنی که پر خطر هستند، داخل فرودشگاه ها و پارکینگ ها همه توسط دوربین های مدار بسته ای که به مرکز کنترل ترافیک شهر سئول متصل بودند رصد می شدند.
خیابان های سئول دارای خط کشی های متعددی است که مسیر تاکسی، اتوبوس ها و ماشین های شخصی را مشخص می کند. تقریبا تمام شهر زیر پوشش اینترنت رایگان قرارداد. در مترو با خیال راحت می توان از اینترنت رایگان با سرعت بالا استفاده کرد. علاوه بر آن در بخش هایی از شهر که به عنوان منطقه پایلوت انتخاب شده بود، شهروندان به اینترنت 5G دسترسی داشتند.
دولت کره از سال ٢٠١۴ برنامه توسعه شهر را از شهر محوری به سمت شهروند محوری سوق داده است، به طوری که اگر نگاهی به چارت تشکیلاتی دولت محلی سئول داشته باشید، در رأس هرم تشکیلات ابتدا شهروندان قرار دارند و شهردار ذیل آن تعریف شده است و بدین صورت سعی شده تا شهروندان در مدیریت و تصمیم گیری های امور شهر دخالت داشته باشند. چگونه؟
یکی از برنامه های دولت کره توسعه مشارکت شهروندان در مدیریت شهری است. برای انجام این امر دولت کره اقدام به اجرای رأی گیری و نظرسنجی مبتنی بر موبایل کرده است. تا پیش از این روش، کارمندان شهرداری سئول (SMG) برای ارزیابی و نظرسنجی از شهروندان می بایست به صورت پرسش و پاسخ و یا تکمیل فرم های کاغذی و یا سایر شیوه های سنتی اقدام می کردند که این امر علاوه بر هزینه و به کارگیری نیروی انسانی فراوان، به زمان زیادی برای برداشت و اعمال نتایج نیاز داشت.
شهرداری کلان شهر سئول برای رفع این مشکل و سرعت بخشیدین به کار، اقدام به رأی گیری و نظرسنجی مبتنی بر تلفن همراه برای ۴۴ میلیون کاربر تلفن همراه کرد که ٨٨ درصد جمعیت کشور کره جنوبی را شامل می شد. برای این امر از گزینه Mvoting استفاده کرد که یک کلمه ترکیبی است که تلفیقی از موبایل و رأی گیری است.
هدف از اجرای این طرح به اشتراک گذاری فرایند تصمیم گیری با شهروندان، ارائه شفاف اطلاعات و تسهیل مشارکت شهروندان در مسائل مربوط به سیاست ها و برنامه های مدیریت شهری و همچنین ارتقای مشارکت شهروندان در تعیین خط مشی شهروندان سئول به منظور بهبود عملکرد عمومی از طریق مشارکت عمومی و خصوصی است.
موضوعات کلانی که تاکنون درباره آن ها رأی گیری شده است عبارت اند از: برنامه ریزی شهری (٢۵ موضوع)، مسکن (١٠ موضوع)، حمل و نقل (٣١ موضوع)، تأمین آب (٢۶ موضوع)، محیط زیست (۶۴ موضوع)، دولت الکترونیک (٣٠ موضوع)، امنیت شهری (٢موضوع)، زنان و ایمنی (١٧ موضوع)، میراث فرهنگی و گردشگری (۴موضوع). به عنوان نمونه در نظر سنجی و رأی گیری از شهروندان در حوزه حمل و نقل خواسته شده بود به موضوعاتی مانند کمپین روز بدون رانندگی (یک روز در هفته)، یا انتخاب یک کارت مناسب برای همه در زمینه پرداخت هزینه حمل و نقل و یا اصلاح حمل ونقل عمومی در شهر هوشمند و ارائه خدمات تاکسی امن، رأی دهند و نظرات خود را ارسال کنند.
حالا فکر کنید اگر در کلان شهرهای ایران از همین سیستم استفاده می شد، علاوه بر کاهش هزینه ها شاهد افزایش رضایت عمومی و بهبود امور شهرها بودیم..
رؤیا حاجی زاده
کارشناس
شهر هوشمند

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس