نسخه پی دی اف

پیک نوروزی؛ عبور از «عبور ممنوع» ؛ برخی مدارس، همچنان دانش‌آموزان را به نوشتن تکالیف اجباری در روزهای عید ملزم می‌کنند

ساجدی‌نیا - انگار برای مدیران و معلمان برخی مدارس عادت شده است که هرسال بخشنامه‌های تکالیف نوروزی آموزش ‌وپرورش را بی‌خیال شوند و با بهانه‌هایی همچون تمایز مدارسشان از دیگر مدرسه‌ها، قوی‌تر شدن پایه دانش‌آموزان، جلوگیری از فراموشی درس‌ها در نوروز و... روزهای آخر سال دانش‌آموزان را با انبوهی از مشق، رونویسی، پیک‌ غیراستاندارد و تکلیف کسل‌کننده، راهی تعطیلات کنند. به روال دوسه سال اخیر، امسال نیز برابر بخشنامه وزارت آموزش‌وپرورش و راهبرد سند تحول بنیادین، ارائه هرگونه تکلیف نوروزی درقالب پیک، تکلیف، درس‌نامه و نمونه‌های مشابه به دانش‌آموزان، ممنوع اعلام شده است.
تا یادمان می‌آید، روزهای پایانی اسفند برای خانواده‎هایی که بچه‌مدرسه‌ای دارند، حال‌وهوای دیگری دارد و در این میان تعطیلات نوروز برای آن‌ها دو روی یک سکه است؛ بخشی از این تعطیلات مانند دیگر خانواده‌ها با نشاط و دیدوبازدیدهای خانوادگی می‌گذرد و روی دیگر سکه که دغدغه خیلی از پدر و مادرهاست، تکالیف نوروزی است که در بسیاری مواقع به روزهای آخر عید موکول می‌شود و گاهی ممکن است شادی روزهای پایانی نوروز را به کام تمام اعضای خانواده تلخ کند. در این میان از چندی پیش اولیای برخی دانش‌آموزان همین نگرانی‌ها را با تماس یا ارسال پیامک با ما درمیان گذاشتند؛ نگرانی‌هایی از این دست: «چرا دانش‌آموز کلاس اول که هنوز تمام حروف الفبای فارسی را فرانگرفته است، باید برای عید داستان بنویسد؟ این چه رسمی است که نزدیک عید، کلی تکلیف برای دانش‌آموزان ردیف می‌کنند و برخی معلم‌ها هم خلاقیت‌های این‌چنینی از خود بروز می‌دهند؟»
پدر دانش‌آموز دیگری در تماس با روزنامه، این‌گونه بیان کرد: «با وجود اینکه هرسال اعلام می‌کنند که نیازی نیست مدارس، تکلیف نوروزی به دانش‌آموزان بدهند، پسرم که در مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کند، باید در تمام نوروز به ازای هر روز، دو درس را رونویسی کند و ١٣املا هم بنویسد.»
برای رسیدن به پاسخ این گلایه‌ها، معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش استان می‌گوید: با امسال، دو سال است که دیگر چیزی به نام «پیک نوروزی» نداریم و طرح «عیدوداستان» را اجرا می‌کنیم، به‌گونه‌ای‌که دانش‌آموزان باید از فعالیت‌های سه‌گانه «داستان‌خوانی»، «داستان‌گویی» و «داستان‌نویسی» فقط یک فعالیت را آن‌هم بدون ارائه هرگونه چهارچوب موضوعی، تایپی و... انتخاب کنند و به‌جز این نباید آن‌ها را به نوشتن تکالیف دیگری مجبور کرد.
ابوالحسن حقیقی می‌افزاید: بر این اساس با هماهنگی معلم، دانش‌آموز براساس علاقه خود یک کتاب را تعیین و پس از مطالعه، اقدام به خلاصه‌نویسی و سپس روایت کتاب در کلاس خواهد کرد که این مسئله، موجب افزایش اعتمادبه‌نفس و ارتقای قدرت کلامی دانش‌آموزان خواهد
شد.
او ادامه می‌دهد: حتی از بچه‌ها خواسته می‌شود اگر در نوروز از مکانی بازدید یا به جایی سفر می‌کنند، از این بازدید یا سفر، فیلمی تهیه کنند و آن را در کلاس شرح بدهند.
برخورد با مدارس و معلمان متخلفz
حقیقی درباره تخلفات احتمالی مدارس و معلمان برای اعمال تکلیف در نوروز، توضیح می‌دهد: شورای نظارت و اداره بازرسی و نظارت آموزش‌وپرورش طبق بخشنامه با متخلفان، برخورد خواهد کرد.
وی درباره الزام دانش‌آموزان به انجام مشق شب که همچنان در برخی مدارس ادامه دارد، نیز می‌گوید: طبق قانون، دادن مشق شبِ اجباری، ممنوع است و به همکاران توصیه می‌کنیم تکالیفی بدهند که دانش‌آموزان برای انجام آن اشتیاق داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش استان می‌افزاید: نمی‌توان گفت تمام مدارس استان طبق قانون رفتار می‌کنند اما درصورت اعلام تخلفات، با مدارس و معلمان متخلف برخورد می‌شود.
حقیقی ادامه می‌دهد: در بسیاری مواقع، معلمان برای دادن تکلیف به دانش‌آموزان، با اولیای آن‌ها همفکری و مشارکت می‌کنند، زیرا مشارکت اولیا در یادگیری دانش‌آموزان، تأثیرگذار است.
﷯وی بیان می‌کند: به‌جای اینکه صرفا به رقابت میان دانش‌آموزان فکر کنیم، هدف ما افزایش روحیه جست‌وجوگری، کنجکاوی و روحیه کار تیمی در دانش‌آموزان است.

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس