نسخه پی دی اف

بازگشت اعتماد به مردعنکبوتی

عماد پورشهریاری | مرد عنکبوتی، مهم‌ترین انیمیشن سال گذشته میلادی بود. گلدن‌گلوب و اسکار را بُرد و استاندارهای یک فیلم ابر قهرمانی را ارتقا داد. آن هم در قالب انیمیشن. البته این فیلم از جنس فیلم‌هایی مانند «وال‌ئی»یا «درون و بیرون» است که تلاش می‌کند جایی بین آثار کارتونی کودکانه و انیمیشن‌های بزرگ‌سال قرار می‌گیرد. «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» داستان یک نوجوان سیاه‌پوست به نام مایلز مورالس است که به همان ترتیب مشهور از سوی یک عنکبوت خاص گزیده می‌شود و قدرت‌های عجیب‌ و غریبی به‌دست می‌آورد. مایلز مانند بسیاری از نوجوانان هم سن و سال خود با محیط خانه و مدرسه مشکل دارد و رابطه با پدرش هم چنان گرم و صمیمی نیست. جای پدر را اما تا حد زیادی عموی اسرارآمیزش پُر می‌کند. مایلز بعد از عنکبوتی شدن توان کنترل یا استفاده به‌موقع از قدرت‌هایش را ندارد، در حقیقت او به چنین خودباوری نرسیده است. در سوی تاریک ماجرا، تبهکاری کارکشته در تدارک آزمایشی است که ممکن است جهان را نابود کند. اما آیا یک ابرقهرمان بی‌تجربه و بدون اعتمادبه‌نفس می‌تواند شهر را نجات دهد؟ رابطه با پدر و عمویش به چه سرانجامی خواهد رسید؟
البته مرد عنکبوتی تنها نیست و عنکبوتی‌های مشابهی از زمان‌های مختلف به کمک او آمده‌اند. در داستان، بعدهای زمانی در‌هم می‌ریزد و شخصیت‌هایی با تکنیک‌های مختلف انیمیشنی وارد قصه می‌شوند. یکی سیاه‌وسفید است و دیگری خوکی است به سبک فیلم‌های باگز بانی! یکی اصلا زن عنکبوتی است و دیگری به سیاق انیمه‌های ژاپنی تصویر شده است. شکسته شدن مفهوم زمان و مکان، تکثیر قهرمان، صداپیشگی و موسیقی مطلوب حتی باوجود تکرار یک قصه کلیشه‌ای با آدم بدها بارها به تصویر کشیده شده است. این آخرین اسپایدرمن را به بهترین روایت از این موجود جهش یافته بدل کرده است. فیلمی که هم برای کودکان و هم برای بزرگ‌ترها جذابیت خواهد داشت. به خصوص اینکه تاکنون هیچ‌یک از ابرقهرمانان مارول یا دی‌سی تا این اندازه به قالب کمیک‌استریپ نزدیک نشده بودند.
itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس