نسخه پی دی اف

فصل‌گرم ِساز؛ با آغاز اوقات فراغت تابستان، موج تازه‌ای برای فراگیری موسیقی راه خواهد افتاد

﷯شکیبا افخمی‌راد| با نزدیک شدن فصل تابستان، بار دیگر آموزشگاه‌های موسیقی رونق خواهدگرفت. این روزها ۴١ آموزشگاه‌‌ آزاد موسیقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد فعالیت دارند. این آموزشگاه‌ها براساس فضای آموزشی، مدرک تحصیلی مدرسان، امکانات آموزشگاه و سابقه کاری به سه درجه، یک، دو و سه تقسیم می‌شوند. در پروانه‌ای که برای آموزشگاه‌ها صادر شده‌است، درجه‌ای که به آن‌ها اختصاص داده شده، آورده شده‌‌است و آن پروانه باید در معرض دید هنرجویان در آموزشگاه‌ها قرار گیرد، بنابراین هنرجویان با مراجعه به آموزشگاه مربوط می‌توانند از درجه کیفی آن آگاه شوند. اما با وجود این مشکلاتی سر راه آموزشگاه‌های موسیقی وجود دارد که هم علاقه‌مندان را با چالش روبه‌رو کرده و هم آموزشگاه‌داران را به دردسر انداخته است. مشکلاتی که هنوز کسی برای رفع آن‌ها پیش‌قدم نشده است.

﷯ کیفیت قربانی کمیت نشود
آموزشگاه‌های موسیقی مشهد از لحاظ تعداد در سه سال گذشته دوبرابر شده‌اند. با وجود اینکه این اتفاق خوب است، نگران‌کننده نیز هست. روند افزایش آموزشگاه‌ها بدون توجه به استفاده از مدرسان متخصص، به‌طورقطع در آینده آسیب‌‌هایی را به جامعه موسیقی وارد می‌کند. بنابراین تعداد آموزشگاه‌ها باید با افراد متخصص و دانش‌آموخته موسیقی که در مشهد فعال هستند متناسب باشد. همچنین این افزایش‌ها، نظارت بهتر و قوی‌تری را از سوی مسئولان مربوط و شورای نظارت و ارزشیابی آموزشگاه‌های آزاد هنری استان و انجمن موسیقی خراسان‌رضوی می‌طلبد. در این میان حامد طاهری، رئیس انجمن موسیقی خراسان، مدعی است، مسئولیت نظارت، کاری دولتی است و تا زمانی که وظیفه نظارت و بررسی به انجمن محول نشود، نمی‌توانند در این‌باره کاری انجام دهند. به گفته او انجمن موسیقی به شیوه آموزش و تدریس مربیان موسیقی نقد دارد. از این‌رو انجمن، طرحی را با اداره کل ارشاد مطرح کرده‌است تا بتواند بر مجموعه مدرسان موسیقی نظارت داشته باشد که هنوز این طرح اجرایی نشده است.

﷯ خروجی آموزشگاه‌ها
شرایط خاص مشهد و وجود حساسیت‌ برای اجراهای صحنه‌ای، همیشه این سؤال را برای علاقه‌مندان به موسیقی ایجاد می‌کند که خروجی این تعداد آموزشگاه موسیقی در نهایت کجا دیده می‌شود. سال ٩۵ انجمن موسیقی خراسان، جشنواره‌ای بین آموزشگاه‌ها برگزار کرد که با استقبال خوبی مواجه شد و نزدیک به ٩٠٠ نفر در این جشنواره شرکت کردند. این رویداد بین آموزشگاهی در سال ٩۶ به دلیل مشکلات درون سازمانی انجمن موسیقی برگزار نشد.

﷯ آموزشگاه تخصصی نداریم
طاهری، درباره دسته‌بندی آموزشگاه‌ها در مشهد می‌گوید: آموزشگاه‌هایی که تأسیس می‌شوند عنوان تخصصی ندارند، اما در این دو، سه سال اخیر خود آموزشگاه‌ها در آموزش‌هایشان رویکردی تخصصی پیدا کرده‌اند. به صورت غیررسمی می‌دانیم که کدام آموزشگاه در کدام ساز تخصص دارد ولی آماری برای آن وجود ندارد. مجوزهایی وزارت ارشاد به صورت آموزشگاه آزاد هنری موسیقی صادر می‌‌کند. مسئول آموزشگاه بر اساس تخصص، علاقه و توانایی‌اش، آموزش‌ها را پایه‌گذاری و جهت می‌دهد.

﷯ هنرجو باید خودش را ارائه کند
کاظم تازه‌روح، پیش‌کسوت و آموزشگاه‌دار موسیقی مشهدی ، نیز آموزشگاه‌های موسیقی را موظف می‌داند تا به هنرجو‌ها برای انتخاب ساز کمک کنند. «یک مدرس نباید برای هنرجو ساز انتخاب کند و او را موظف کند تا آن ساز را بنوازد. باید آن‌قدر با او سروکله بزند و راهنمایی‌اش کند تا خود هنرجو بتواند سازش را انتخاب کند.». او همچنین با اشاره به اینکه دختر‌ها برای فراگیری موسیقی راغب‌تر هستند، یکی از مشکلات هنرجویان بعد از فراگیری موسیقی را ناتوانی در ارائه هنر می‌داند. «هنرجوی موسیقی باید خودش را ارائه کند. باید هنرش را به نمایش بگذارد. او نیاز به دیده‌شدن دارد. این هنرجو‌ها جایی برای ارائه هنر خود ندارند. باید این را حل کرد. اجرای دخترها و بانوان با مشکل روبرواست که این را باید ارشاد و دستگاه‌های متولی حل کنند.»تازه‌روح، وجود این مشکلات را قوانین نانوشته می‌خواند و می‌خواهد تا اجازه دهند هنرجویان موسیقی هر از چند‌گاهی حداقل برای خانواده‌هایشان اجرا کنند.

﷯ اجازه تبلیغ نداریم
علی امانی هم که آموزشگاهش در همه زمینه‌های سازهای موسیقی فعالیت دارد، به علاقه‌مندان موسیقی که تازه می‌خواهند وارد این عرصه شوند پیشنهاد می‌دهد به سمت فراگیری سازهای بومی بروند. «سازهای بومی و سازهای خراسانی، بکر هستند. پیشرفت در فراگیری آن‌ها بیشتر از سازهای ملی و جهانی است. توقع هم همین است که یک خراسانی و یک مشهدی سازهای شهر و دیار خودش را ترویج دهد.»
او همچنین از مشکلات پیش‌روی آموزشگا‌ه‌ها برای معرفی خود سخن می‌گوید «در این شهر همه چیز تبلیغ می‌شود اما آموزشگاه‌های موسیقی اجازه ندارند تبلیغات داشته باشند. خب خانواده‌ها چطور می‌توانند از وجود آموزشگاه‌ها مطلع شوند؟ ارشاد و انجمن موسیقی چقدر می‌توانند راهنمایی کنند.» امانی همچنین از نبود محلی برای ارائه موسیقی در شهر هم سخن گفته و پیشنهاد می‌کند حداقل فضایی ایجاد شود تا سازهای سنتی و بومی توان اجرا داشته باشند. «موسیقی اگر دیده، شنیده و سینه به سینه منتقل نشود فراموش خواهد شد و ما باید حداقل به فکر سازهای موسیقی بومی باشیم و برای ارائه آن‌ها فضایی در جامعه باز
کنیم.» . ﷯

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس