روزنامه مردم مشهد ، شهرآرا
نسخه پی دی اف

مهارت بیشتر، زندگی بهتر؛ با کنترل خشم شهروندان بهتری برای شهر مشهد باشیم

محبوبه عظیم زاده | روی هم رفته نیم سانت هم از گلگیر خودروهایشان به هم سابیده نشده است، اما آنچنان سروصدایی به راه انداخته‌اند و تصادف تصادف می‌کنند که بیا و ببین. محال است کسی از آن حوالی رد شود و با شنیدن فریادها و خشم و خروششان توجهش به آن‌ها جلب نشود. عین خیالشان هم نیست که وسط خیابان را قرق کرده‌اند، راه چند نفر را هم مسدود کرده‌اند و چه جلوه زننده‌ای را در شهر به وجود آورده‌اند. شاید اگر یکی از آن‌ها اندکی صبر پیشه می‌کرد و خشمش را کنترل می‌کرد الان از همین نیمچه تصادف هم خبری نبود. یا حتی بعدش؛ کمی از خود گذشتگی می‌توانست جلوی این بلبشویی را که سر هیچی راه افتاده است، بگیرد. اصلا تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید فراگیری مهارت‌هایی مثل همین کنترل خشم چقدر می‌تواند در زندگی شهری ما دخیل باشد و از ما شهروندان بهتری بسازد؟
اثرات آموزش مهارت کنترل خشم:
در مقابل اشیا:
خودکنترلی
جلوگیری از تخریب و صدمه زدن به اشیا
احترام به اموال عمومی
تعلق خاطر شهری
حفظ زیبایی شهری
در مقابل افراد:
خودکنترلی
جلوگیری از توهین و تحقیر زبانی
جلوگیری از نزاع و برخوردهای فیزیکی
احترام به هم‌نوع
خلق‌وخوی شهروندی بهتر
نکته : جالب است بدانید اصلی‌ترین عامل بروز وندالیسم همین پرخاشگری است.
آموزش به دانش‌آموزان و افزایش آگاهی آن‌ها به ارزش آثار تاریخی و صیانت از آن‌ها نیز می‌تواند نتایج گران‌بهایی در پی داشته باشد. اما چگونه؟
آشنایی با میراث فرهنگی و تاریخی
ایجاد حس تعلق شهری
آسیب نرساندن به آثار ملی
تشویق دیگران برای حفظ آن‌ها
حفظ آثار تاریخی و فضای بصری شهر
..........................................
اثرات هوشمند سازی
١
کاهش کاغذبازی‌ها
کاهش قطع درختان
پایداری بیشتر فضای سبز
پایداری بیشتر فضای سبز
هوای پاک‌تر
٢
کاهش تردد در شهر
کاهش ترافیک
صرفه‌جویی در زمان
کاهش مصرف سوخت
کاهش آلودگی هوا
نکته: محض اطلاع بدانید که این اتفاق ٣٠ درصد از حجم آلودگی و ٣٠ درصد از حجم ترافیک را کم می‌کند.
نکته: فارغ از بحث راحت‌تر شدن زندگی انسان به واسطه فناوری، به دلیل نفوذ سطح بالای ابزار دیجیتال در بطن زندگی امروز بهتر است فراگیری
علم ارتباطات را به چشم یک ضرورت نگاه کنیم. چون خواه‌ناخواه با آن درگیر هستیم و نداشتن این توانایی خیلی جاها کار خودمان را لنگ می‌گذارد.
..........................................
ارتباط برقرار کردن با دیگران:
این مهارت پایه خیلی از موفقیت‌های فردی و جمعی در آینده است و اثرات گران‌بهایی دارد:
تعامل سازنده‌تر با سایر شهروندان
محقق شدن اهداف فردی و جمعی
برقراری یک ارتباط مؤثر با همکاران در یک محیط کاری
آموزش صبر:
افزایش قدرت تحمل
خودکنترلی
تسلط بر اوضاع
جلوگیری از برخورد روانی و فیزیکی با سایر شهروندان
جلوگیری از بروز عصبانیت
سیستم آموزشی بدون شک مهم‌ترین بستر در شکل‌گیری این مهارت است. زیرا از همان دوران کودکی از طریق تعاملات زیادی که بین فرد با هم سن و سالان خودش اتفاق می‌افتد، می‌تواند به بهترین شکل ممکن این مهارت را در عمل به آن‌ها آموزش بدهد. از طریق:
افزایش اعتماد به نفس
افزایش توانایی مهارت سخنوری
احترام به هم‌نوعان
..........................................
مهارت احساس مسئولیت فردی:
اهمیت به محیط زیست
تفکیک زباله
زباله نریختن
مشارکت در راه‌اندازی و پشتیبانی از کمپین‌های یاری کننده محیط زیست
تشویق دیگران به این کار
نکته: احساس مسئولیت جمعی رفتار متعهدانه شهروندان را نسبت به یکدیگر در پی دارد.
کمک به نیازمندان
تشویق دیگران به کمک به آن‌ها
زیباسازی فضای شهری
احساس گذشت و ایثار
دیگری بر من مقدم است
نگاه محترمانه نه ترحم‌آمیز نسبت به توان‌یابان
بخشیدن جای خود در وسایل حمل و نقل عمومی به آن‌ها
آموزش مهارت برنامه‌ریزی
مدیریت زمان
خوش‌قولی
احترام به وقت دیگران
نکته: تحقیقات نشان داده است که آموزش مهارت‌های اجتماعی به افراد تأثیر پیشگیرانه زیادی بر کاهش افسردگی آن‌ها دارد.
نکته: جدا از مهارت‌های اجتماعی برای داشتن یک زندگی خوب، رعایت قوانین و احترام به هنجار و ناهنجارها به داشتن یک زندگی جمعی مطلوب منجر می‌شود.
..........................................
مانور روی مهارت‌آموزی به جای آموزش‌های تئوریک
پاکیزه نگاه داشتن کلاس==پاکیزه نگاه داشتن شهر
احترام گذاشتن به هم‌کلاسی‌ها==احترام گذاشتن به شهروندان
رعایت قوانین آموزشی==رعایت قوانین شهری
یکسان بودن جایگاه تمام دانش‌آموزان==یکسان بودن تمام انسان‌ها با یکدیگر

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس