نسخه پی دی اف

غروب « پاییزه»؛ گزارشی از حال و هوای نمایشگاه پاییزه مشهد که در کنار اقلام اساسی ، کالاهای احتکاری کشف شده نیز عرضه می کند

﷯بیستمین دوره نمایشگاه پاییزه زیر سایه بی‌ثباتی اقتصادی چند ماه اخیر کشور، فعالیت خود را از ١٩ شهریور آغاز کرده است و طبق تصمیم کمیسیون تنظیم بازار استان، کالاهای مکشوفه احتکار شده و کالاهایی با نرخ تنظیم بازار شامل گوشت و برنج نیز در این دوره از نمایشگاه عرضه می‌شود.
اگر چه حضور مردم و استقبال‌ آن‌ها برای خرید کالاهای تخفیف‌دار قابل توجه است اما فعالیت تنها ٣۵٠ غرفه و حضور تنها ٨ اتحادیه بیانگر بی‌میلی اصناف برای شرکت در این دوره از نمایشگاه است. در این دوره از نمایشگاه تنها «سالن فردوسی» آن‌هم به صورت نه چندان کامل مورد استفاده قرار گرفته و ٢ سالن اصلی دیگر نمایشگاه یعنی «سالن عطار» و «سالن مفاخر» بدون استفاده مانده است.
بر طبق مشاهده میدانی خبرنگار ما، اصناف حضور کم‌رنگی در این دوره از نمایشگاه دارند و نگاهی به آمار دوره‌های گذشته به خوبی این مسئله را آشکار می‌کند، زیرا در نمایشگاه بهاره سال ٩٧ که طبق رسم بیست‌ساله در زمستان و پیش از نوروز امسال برگزار شد، ۴٠ اتحادیه با حضور هزار غرفه‌ در ٣ سالن اصلی، در نمایشگاه بهاره سال ٩۶ بیش از هزار غرفه و در نمایشگاه پاییزه سال ٩۶ نیز ۵٠٠ غرفه‌ فعال در نمایشگاه حضور داشت.
محمد جواد محبی، مدیر امور نمایشگاهی، نمایشگاه بین المللی مشهد می‌گوید: در نمایشگاه بهاره میل و نیاز مردم به خرید بیشتر از پاییز است و استقبال اصناف نیز در آن زمان بیشتر است، با وجود این، بی‌ثباتی اقتصاد کشور باعث شده تا نمایشگاه پاییزه امسال نسبت به سالیان گذشته کمتر مورد توجه و استقبال فعالان اقتصادی قرار بگیرد.

شلوغی صف کالاهای اساسی
در ابتدای ورود اولین چیزی که خودنمایی می‌کند صف‌های بلندی است که برای خرید تشکیل شده است. صف خرید ٢ قلم کالای اساسی با نرخ تنظیم بازار حسابی شلوغ است و مردم برای خرید گوشت یخی به قیمت هر کیلو ٢٨ هزار تومان و برنج هندی به قیمت کیلویی ۵ هزار و ۵٠٠ تومان حدود ٢ ساعت منتظر ایستاده‌اند.محمودی، کارگری است که برای خرید آمده است و با دستان ورزیده‌اش در حالی که ٢ کیسه برنج و ٢ کیسه گوشت خریده است، از صف خارج می‌شود. از او درباره خریدش سؤال می‌کنم. می‌گوید: «خودم و همسرم تقریبا ٢ ساعت توی صف بودیم. به هر خریدار ٢ یا ٣ کیلو گوشت بیشتر نمی‌دهند اما برنج هر چقدر بخواهیم، می‌فروشند.»عرضه این محصولات توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود و طبق گفته مسئولان این سازمان علاوه بر کالاهایی که برای تنظیم بازار در این دوره از نمایشگاه توزیع می‌شود کالاهای احتکار شده شامل ٢٩٠٠ تن برنج، ۴٠٠ تن شکر، ١١۶٠ تن عدس و ٣۵ هزار بسته پوشک قرار است در بیستمین نمایشگاه پاییزه عرضه شود اما از میان این اقلام تا روز دوم نمایشگاه تنها پوشک‌ و برنج‌های احتکار شده عرضه شده است.
رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در همین رابطه می‌گوید: توزیع شکر و عدس احتکار شده از روز چهارم نمایشگاه آغاز می‌شود.
علی رجوعی در رابطه با گلایه‌های مردم به خاطر طولانی بودن صف خرید کالاهای تنظیم بازار نیز می‌گوید: به منظور کاهش مدت زمان انتظار مردم، بر تعداد پرسنل غرفه فروش کالاهای تنظیم بازار افزوده شده است.

پوشک برای نوزاد متولد نشده!
در صف عرضه کالاهای سلولوزی با خانمی مواجه می‌شوم که تعداد زیادی پوشک خریده است. او می‌گوید: «تفاوت قیمت اینجا با بیرون خیلی زیاد نیست، در حد هزار تومان! البته پوشک سایز شماره ۵ و۶ که بیرون کمیاب است، اینجا به اندازه کافی وجود دارد. فرزندم ٢ ماه دیگر به دنیا می‌آید اما می‌ترسم آن موقع پوشک در بازار به اندازه کافی موجود نباشد برای همین حالا به اندازه نیاز ٣ ماه خرید کردم!».
سالن فردوسی از جمعیت پر است. اما ٢ردیف از ضلع شمالی آن تقریبا هیچ غرفه‌ای ندارد و مردم از فضای غرفه‌های خالی که کف آن با موکت پوشانده شده به عنوان استراحتگاه استفاده می‌کنند. با فروشندگان و صاحبان غرفه‌ها صحبت می‌کنم. محمودی توزیع‌کننده شیرآلات و محصولات بهداشتی می‌گوید: «از حضور در نمایشگاه پشیمان هستم. ماده اولیه محصولات ما عمدتا وارداتی و گران شده است، حتی پلی‌اتیلن که در داخل تولید می‌شود نیز نوسانات قیمتی زیادی دارد. در این شرایط ممکن است کالاهایی که الان می‌فروشم را نتوانم دوباره تأمین کنم.»

آمدیم اما با ترس و لرز
طبق گفته مسئولان تمام محصولاتی که در نمایشگاه عرضه می‌شود تولید داخل است و مشاهدات خبرنگار شهرآرا نیز مؤید همین امر است. با وجود این ماده اولیه بسیاری از کالاهای تولید داخل نیز ممکن است خارجی باشد. رضایی مسئول فروش یکی از بزرگ‌ترین غرفه‌های فرش در نمایشگاه است. او می‌‌گوید: در این دوره از نمایشگاه صرفا آن بخش از کالاهایمان را عرضه کرده ایم که نخ و ماده اولیه آن تولید داخل است. زیرا اگر فرش‌هایی را بیاوریم که نخ آن خارجی است در فواصل بعد اگر مشتری از همان سری قالی بخواهد، ممکن است نتوانیم آن فرش را تأمین کنیم و این موجب نارضایتی مشتری می‌شود.
محمود بنا نژاد،رئیس اتاق اصناف مشهد در‌این‌باره می‌گوید: در نمایشگاه صرفا کالاهای داخلی عرضه می‌شود. مگر اینکه کالا نمونه داخلی نداشته باشد، مثل اقلامی نظیر فریم عینک . علی‌رغم این تدابیر فضای بازار ملتهب است و این در حالی است که اساسا مردم نباید نگران تأمین کالا باشد. همچنین این سخن فروشندگان که ممکن است بعدا نتوانند جایگزینی برای کالای فروخته شده خود تهیه کنند مردود است، چون بالاخره تأمین کالا انجام خواهد شد.
افزایش ٩‌درصدی قیمت غرفه‌ها گلایه بعدی غرفه داران است. این مسئله را با بنانژاد در میان می‌گذاریم و در پاسخ می‌گوید: در کمیسیون تنظیم بازار با افزایش هزینه غرفه‌ها مخالفت کردیم. پیشنهاد نمایشگاه افزایش ده‌درصدی هزینه غرفه‌ها و برگزاری شش‌روزه نمایشگاه بود. چراکه هزینه غرفه‌ها برای نمایشگاه‌های عرضه مستقیم از سال ٩٣ تقریبا ثابت بوده است. تغییر قیمت به دلیل افزایش مدت نمایشگاه است. از سویی باید به نمایشگاه برای این افزایش قیمت حق دهیم، چون آن‌ها‌ هم بنگاه اقتصادی هستند و حداقل باید هزینه‌هایشان به نقطه سر‌به‌سری برسد.
نمایشگاه عرضه مستقیم پاییزه مشهد از ١٩ شهریور آغاز به کار کرده است و تا روز دوشنبه ٢۶ شهریور به کار خود ادامه می‌دهد. در این نمایشگاه کالاهای مورد نیاز دانش‌آموزان، کالاهای اساسی و پوشاک عرضه شده است و علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند در ساعات ١۶ تا ٢٢ به نمایشگاه بین‌المللی مشهد
مراجعه کنند..

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس