نسخه پی دی اف

بانک‌داری با تابلوی لوازم خانگی؛ شهرآرا تأثیر اجرای طرح پیش‌فروش کالاهای با دوام را بر بازار بررسی می‌کند

﷯با مجوز ستاد تنظیم بازار، از این پس تولیدکنندگان می‌توانند بر اساس ضوابط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اقدام به پیش‌فروش لوازم خانگی کنند. مرحله اول این طرح با فروش ۱۶۰ مدل محصول لوازم‌خانگی شامل یخچال، فریزر، لباس‌شویی، اجاق گاز و ال‌ای‌دی دو روز پیش با مشارکت یک برند و در ٢ شیوه قیمت مقطوع و خرید با قیمت غیرقطعی و با سود مشارکت آغاز شد و به مدت محدودی ادامه دارد.
طرح پیش‌فروش لوازم خانگی با سررسید تحویل مهرماه با نرخ تخفیف یک درصد تکمیل شده است و ثبت‌نام در طرح‌‌های دیگر با سررسیدهای آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند ٩٧ و همچنین فروردین ٩٨ با نرخ تخفیف نهایتا ١٢ درصد ادامه دارد.
هر‌چند براساس اعلام شرکت مجری طرح پیش‌فروش از زمان اجرا با استقبال خوبی مواجه شده، به‌طوری که سقف پیش‌فروش مهرماه تکمیل شده است، با‌این‌حال به اعتقاد منتقدان با توجه به اینکه نقدشوندگی سریع مهم‌ترین جاذبه سرمایه‌های خرد برای ورود به یک بازار است، از آنجا که این مسئله در پیش‌فروش لوازم خانگی مصداق ندارد، خود‌به‌خود جاذبه ورود سرمایه‌های سرگردان به این بازار از بین می‌رود. یکی دیگر از انتقادات وارده به این طرح ورود شرکت‌های لوازم خانگی به حیطه بانک‌داری است. این شرکت‌ها با اجرای طرح پیش‌فروش و دریافت نقدینگی از شهروندان به آن‌ها سود پرداخت می‌کنند. در واقع آن‌ها با این کار وارد عملیات بانک‌داری می‌شوند و به صورت غیرمستقیم اقدام به خلق پول می‌کنند. یکی از خطرات این اقدام می‌تواند تلاش برای حل مشکل زیان انباشته واحدهای تولیدی با پول مردم باشد. این موضوع پیش از این از سوی خودروسازان اتفاق افتاده بود و آن‌ها در سال ٩۴ با وجود داشتن زیان انباشته (ایران خودرو٢٣٠٠ میلیارد تومان و سایپا ۶۰۰۰ میلیارد) اقدام به پیش‌فروش خودرو کردند و با در نظر گرفتن درصد سود، بخشی از نقدینگی جامعه را جذب کردند. همچنین تحلیل رفتارهای مصرف‌کنندگان در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد هرگاه نرخ تورم افزایش یافته و پول ملی تضعیف شده است، شهروندان خرید کالاهای با دوام را به تأخیر انداخته‌اند و از‌این‌رو تقاضا در بازار کاهش یافته است. در چنین شرایطی تلاش برای جذب نقدینگی‌های سرگردان توسط بازارهایی که کشش تقاضای آن‌ها کاهش یافته، کار بیهوده‌‌ای است.

﷯ تردید در استقبال
یک تولیدکننده نمونه لوازم خانگی در استان در‌این‌باره به شهرآرا می‌گوید: اجرای طرح‌های پیش‌فروش لوازم خانگی موفق نمی‌شود، زیرا وقتی کالایی در بازار موجود باشد و مردم بتوانند وجه کالا را پرداخت و آن را به صورت عادی خریداری کنند، چرا باید پول خود را به امید چند درصد تخفیف چند‌ماه زودتر به تولیدکننده بپردازند.
حسن جلایی می‌افزاید: راه منطقی تأمین نقدینگی تولیدکننده، بانک‌ها هستند و باید تسهیلات در این زمینه فراهم شود. نه اینکه تولیدکنندگان پیش‌فروش بگذارند و مشکلاتی را برای جامعه ایجاد کنند و از مردم پول بگیرند تا در آینده به آن‌ها کالا تحویل دهند.
یک نماینده استانی از تنها برند لوازم‌خانگی شرکت‌کننده در طرح پیش‌فروش نیز با اعلام اینکه در این طرح شرکت نکرده است به شهرآرا می‌گوید: دلیل این پیش‌فروش را درک نمی‌کنم. اکبری می‌افزاید: چرا یک مشتری باید کالایی را با همان قیمتی که در لیست قیمت شرکت ارائه شده است از پیش بخرد و کالا را چند‌ماه بعد، با ١٢ درصد تخفیف تحویل بگیرد.

﷯ طرح ناموفق
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با انتقاد از برگزاری طرح‌های پیش‌فروش کالا به شهرآرا می‌گوید: متأسفانه اتفاقاتی در کشور ما می‌افتد که در نوع خود بدیع و بی‌نظیر است. در هیچ‌جای دنیا پیش‌فروش برای لوازم خانگی وجود ندارد. حتی پیش‌فروش خودرو سابقه‌ای در دنیا ندارد. با وجود این ما سال‌هاست که پیش‌فروش خودرو را در کشور انجام می‌دهیم و یک فضای کاذب رو به افزایش قیمت ایجاد می‌کنیم و بعد از تورم بالا انتقاد می‌کنیم.فیروز ابراهیمی با نسنجیده و غیرکارشناسی خواندن این طرح می‌افزاید: اگر توجیه این طرح جذب نقدینگی سرگردان از بازار باشد، روش‌های دیگری برای این کار مانند کارت‌های اعتباری وجود دارد. یا اینکه می‌توان تسهیلات بانکی برای خرید لوازم خانگی پرداخت کرد. اما این شیوه‌ با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد، روش مناسبی نیست.وی ادامه می‌دهد: با چه قیمتی می‌خواهیم یک یخچال را پیش‌فروش کنیم؟ آیا با شرایط تورمی فعلی کشور و نوسانات ارزی، می‌توانیم در پیش‌فروش تضمین کنیم که ۶ ماه دیگر با قیمت امروز می‌توانیم کالا را به مشتری بدهیم؟ این یک طرح غیر کارشناسی است.
ابراهیمی می‌ افزاید: در اینکه کشور ما جولانگاه دلالی و سفته‌بازی شده است تردیدی نیست اما راه غلبه بر این شرایط تصمیماتی مانند برگزاری طرح‌های پیش‌فروش نیست. راه‌های بهتری برای این کار مانند تعیین مالیات برای تمام فعالیت‌های سوداگرانه وجود دارد.وی اضافه می‌کند: تردید نکنید که هیچ‌یک از اهدافی که برای این طرح پیش‌بینی شده است محقق نخواهد شد.

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس