نسخه پی دی اف

سد ١١٠ درصدی ؛ افزایش تعرفه های ترانزیت ریلی صدای صادرکنندگان خراسانی را درآورد

﷯کمبود واگن صادراتی، مشکل قدیمی صادرکنندگان خراسانی است که هر سال در پاییز تکرار می شود، با اینکه بیش از یک دهه از عمر این مشکل می گذرد و در سال‌های گذشته بارها فعالان اقتصادی درخواست رفع آن را ارائه داده اند، بازهم هر سال در آبان ماه این مسئله تکرار می شود. امسال نیز صادرکنندگان خراسانی با توجه به اینکه در آبان ماه انتقال کالاهای کشورهای آسیای میانه از مسیر ایران کاهش یافته است، با کمبود واگن برای صادرات کالاهای خود مواجه شده اند. با این حال امسال مشکل افزایش تعرفه حمل کالاهای صادراتی از مسیر ریلی نیز به این مشکل افزوده شده است. آن‌طور که رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی روایت می کند، هر چند از سال ٨٧ تاکنون تعرفه حمل و نقل ریلی ترانزیتی تغییری نکرده است، اما از آنجا که این تعرفه براساس فرانک محاسبه می شود، افزایش شدید نرخ‌های در سال جاری باعث شده‌است تا هزینه واقعی صادرکنندگان افزایش چشمگیری بیابد.
علی‌اکبر لبافی در گفت‌وگو با شهرآرا می گوید که نرخ جدید فرانک(ارزی که تعرفه ها براساس آن محاسبه می شود) ١١٠ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته و از آنجا که صادرکنندگان ملزم به ارائه فرانک یا معادل ریالی آن هستند، این مسئله هزینه های تجار خراسانی را به شدت افزایش داده است.
البته او به مشکل دیگری نیز در این‌باره اشاره می کند و می‌افزاید: در حالی که بخشنامه اداره کل مناطق راه آهن کشور در روز ١٠ مهرماه صادر شده، اما تاریخ اجرای آن ٢٠ مرداد اعلام شده است و این یعنی صادرکنندگان باید برای کالاهایی که قبل از بخشنامه جدید صادر کرده اند، تفاوت هزینه پرداخت کنند.
لبافی بیان می‌کند: با توجه به اینکه این تفاوت قیمت درکالاهای صادراتی لحاظ نشده است، عطف به سابق شدن بخشنامه در عمل زیان زیادی به صادرکنندگان خراسانی وارد می آورد.
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان به مشکل کمبود واگن در استان نیز اشاره می‌کند و می گوید: خراسان رضوی برای صادرات ریلی به کشورهای آسیای میانه ٢٠٠ واگن کم دارد. این مسئله باعث شده تا کالاهای صادراتی به موقع به دست خریدار نرسد و در نتیجه بازارهای هدف صادراتی تضعیف شود.
وی ادامه می دهد: مقرر شده تا از ظرفیت های بخش خصوصی در این باره استفاده شود تا بتوانیم بخشی از واگن های صادراتی مورد نیاز استان را تامین کنیم.

﷯ تعرفه‌ها از سال ٨٧ ثابت است
با این حال مدیر کل راه آهن خراسان با اشاره به اینکه سیاست‌های تعرفه‌ای راه‌آهن از سوی تهران تعیین می‌شود، می‌گوید: از سال ٨٧ تاکنون سیاست‌های تعرفه‌ای راه‌آهن در حوزه حمل و نقل بین المللی ثابت بوده است و افزایش نرخ نداشته‌ایم. این در حالی است که در این بخش تخفیف‌های تعرفه‌ای ١۵ تا ۵٠ درصدی هم داشتیم و داریم.
محمدهادی ضیایی مهر ادامه می‌دهد: از سال ٨٧ تاکنون تعرفه حمل و نقل بین‌المللی بر اساس فرانک سوییس بوده زیرا مبادلات ما با کشورهای آسیای میانه نیز بر اساس فرانک سوییس است. به عنوان مثال از آن سال تاکنون هزینه حمل یک تن بار از مشهد به سرخس ٩.۵٩ فرانک سوییسی است یا هزینه ترانزیت از سرخس به بندرعباس ۵٢.٩ فرانک برای هر تن است.
وی با اشاره به اینکه حمل و نقل بین‌المللی شامل ٣ بخش صادرات، واردات و ترانزیت است، توضیح می‌دهد: منظور از ترانزیت، حمل کالایی است که مبدا و مقصد ارسال آن ایران نیست و فقط از طریق کشور ما جا به جایی آن صورت می‌گیرد.

﷯ رشد ۵٣ درصدی ترانزیت بین‌المللی
مدیر کل راه آهن استان ادامه می‌دهد: سیاست شرکت راه آهن تقویت کریدورهای ترانزیتی ایران است و ثابت ماندن تعرفه و ارائه تخفیف نیز برای افزایش رقابت‌پذیری محورهای ترانزیتی ایران با سایر محورهای منطقه است.
ضیایی‌مهر با اشاره به آمار فعالیت هفت ماهه سال ٩٧ راه‌آهن استان می‌گوید: در این مدت حمل و نقل بین المللی استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵٢ درصد رشد وزنی داشته و در این مدت یک میلیون و ۴۴٧ هزار تن کالا از طریق حمل و نقل ریلی استان جا به جا شده است.وی ادامه می‌دهد: در هفت ماهه امسال ٩۴۴ هزار تن کالای ترانزیتی از آسیای میانه آمده و از خطوط ریلی استان جابه‌جا شده است. ٩۶درصد این کالاها از طریق محور سرخس به بندرعباس منتقل شده که اصلی‌ترین محور ترانزیتی کشور است. ترانزیت کالا از طریق حمل و نقل ریلی در استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵٣ درصد رشد وزنی داشته است.

﷯ تجار خارجی مشتری راه‌آهن
مدیر کل راه آهن استان اظهار می‌کند: در هفت ماهه امسال ٣٩۴ هزار تن کالا از طریق حمل و نقل بین‌المللی استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ٧٠ درصد رشد وزنی داشته است. واردات استان نیز از این طریق ١٠٨ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد داشته است. افزایش صادرات استان در هفت ماهه امسال ناشی از سقوط ارزش ریال در سال جدید بوده است، اما افزایش ترانزیت کالا از ایران به این موضوع ربطی ندارد. این مسئله را با مدیرکل راه‌آهن استان درمیان می‌گذاریم و او در پاسخ می‌گوید: تثبیت سیاست تعرفه‌ای و ارائه تخفیف باعث شده استفاده از حمل‌ونقل ریلی ایران برای تجار خارجی توجیه اقتصادی داشته باشد.

﷯ بخش خصوصی بی‌رغبت به راه‌آهن
با این حال رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران معتقد است فعالان بخش خصوصی رغبتی به استفاده از حمل و نقل ریلی ندارند و در این باره می‌گوید: مشکل حمل و نقل ریلی ایران، دولتی بودن آن است که بوروکراسی‌های اداری پیچیده را به وجود آورده است. مجتبی بهاروند ادامه می‌دهد: هر تعامل اقتصادی دو سو دارد اما شرکت راه‌‌آهن ایران به صورت یک طرفه و بدون توجه به نظر بخش خصوصی تصمیم گیری و تصمیماتش را اعمال می‌کند. راه‌آهن جایی برای چانه‌زنی و نرمش باقی نمی‌گذارد و با این روش هیچ‌گاه یک فعالیت اقتصادی مثل حمل‌ونقل پیشرفت نمی‌کند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران می‌افزاید: طولانی بودن مدت ارسال کالا به مقصد و همین‌طور تغییر نرخ به صورت یک طرفه باعث شده است که فعالان بخشی خصوصی تاحدممکن از حمل و نقل ریلی استفاده نکنند و از همین روست که تنها ١٠ درصد بار در کشور از طریق حمل و نقل ریلی جا‌به‌جا می‌شود این در حالی است که خطوط ریلی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای استهلاک جاده و آلودگی محیط زیستی
را ندارد.
بهاروند ادامه می‌دهد: تا زمانی که راه‌آهن به بخش خصوصی واگذار نشود بازار حمل و نقل ریلی در کشور پیشرفت نمی‌کند. فضای کسب و کار اقتصادی را نمی‌توان با بخشنامه و به صورت دستوری اداره کرد. با این روند مدیریت راه‌آهن مثل دیگر شرکت‌های دولتی زیان‌ده خواهد بود. شرکت‌های دولتی انگیزه‌هایی جدی برای بهبود کار و جلب رضایت مشتریان ایجاد نمی‌کنند.

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس