نسخه پی دی اف

توسعه مترو در ایستگاه بهارستان ؛ قطارشهری مشهد برای تکمیل نیازمند ۴٠٠میلیون یورو اعتبار است

الهام ظریفیان - افزایش نرخ ارز در هشت‌ماهه امسال بسیاری از حوزه‌ها را تحت تأثیر خود قرارداده است، به طوری که مجریان طرح‌های عمرانی این روزها به دنبال اخذ مکمل‌های بودجه‌ای برای پروژه‌های نیمه‌تمام هستند. در این میان توسعه خطوط قطار شهری در کلان شهرهای کشور یکی از پروژه‌هایی است که امسال به دلیل نوسان شدید نرخ ارز اجرای آن‌ها تحت‌تاثیر قرار گرفته است، به طوری که مسئولان توسعه این خطوط از دولت درخواست کرده‌اند تا در‌این‌باره مساعدت لازم را به کلان شهرهای کشور داشته باشد.
در این راستا عصر روز سه‌شنبه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسه‌ای با حضور مدیران قطارشهری کلان‌شهرهای کشور شامل کرج، مشهد، کرمانشاه، تبریز، اصفهان و شیراز برگزار شد که یکی از خروجی‌های آن اعلام نیاز ١.۵میلیارد یورویی قطارشهری کلان‌شهرها برای تکمیل بود. مطابق پیش‌بینی‌ها مشهد برای تکمیل خطوط قطار شهری حدود ٣٠٠تا ۴٠٠میلیون یورو، بودجه نیاز دارد.
سخن‌گوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در‌این‌باره به شهرآرا گفت: در این نشست که با حضور معاون عمرانی و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، رئیس اتحادیه قطار شهری و مدیران عامل قطار شهری کلان‌شهرها برگزار شد، گزارش‌هایی درباره مشکلات قطارشهری‌ها ارائه و راه‌حل‌های ممکن بررسی شد.
ولی ملکی افزود: عمده مشکلات در گزارش‌های ارائه شده این بود که ۸۰درصد از زیرساخت‌های قطار شهری از سوی شهرداران کلان‌شهرها آماده شده است اما برای ٢٠درصد باقی‌مانده نیاز به تأمین منابع ارزی به میزان ١.۵میلیارد یورو برای خرید تجهیزات واگن‌ها و تأمین واگن وجود دارد. وی ادامه داد: چه واگن از داخل کشور تأمین شود و چه از خارج کشور، به هر حال این میزان ارزبری وجود دارد چرا که تولیدکنندگان داخلی نیز برای قطعات مورد نیاز به ارز وابسته هستند.‌ وی با تأکید بر اینکه در این جلسه تنگناها و مشکلات مالی مورد بررسی قرار گرفت گفت: پیشنهادهای مختلفی از جمله فایناس داخلی و تأمین اعتبار از طریق بانک‌های ایرانی مطرح شد. برای به نتیجه رسیدن موضوع مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن، اعضای اتحادیه قطار شهری، نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس و وزارت کشور تشکیل شود تا موضوع مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
ملکی درباره زمان به نتیجه رسیدن این کارگروه گفت: هفته آینده تعطیلی هفتگی مجلس به دلیل سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه آن‌هاست. بنابراین متولیان امر یعنی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس اتحادیه قطار شهری‌ها باید بعد از تعطیلات این موضوع را پیگیری کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که سهم مشهد از نیاز ١.۵میلیارد یورویی برای تأمین تجهیزات قطار شهری به چه میزانی است گفت: سهم هر شهر حداقل ٣٠٠میلیون یورو می‌شود که ممکن است نیاز مشهد بیشتر هم باشد. براین‌اساس این رقم برای مشهد ٣٠٠تا۴٠٠میلیون یورو تخمین زده می‌شود.
همچنین مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد به شهرآرا گفت: با توجه به نوسانات قیمت ارز و افزایش هزینه تمام شده قطار شهری و مترو، این جلسه با هدف بررسی مشکلات و مسائل توسعه خطوط قطار شهری کلان‌شهرها برگزار شد.
کیانوش کیامرز افزود: در این جلسه مسئولان قطار شهری درخواست داشتند تا امکان استفاده از سامانه نیما برای تأمین ارز مورد نیاز قطارهای شهری فراهم شود. وی ادامه داد: پیمانکاران قطار شهری به سامانه نیما دسترسی ندارند، از این رو در این جلسه در خواست کردیم تا امکان تأمین ارز از سامانه نیما برای این افراد فراهم شود. وی گفت: درنهایت جمع‌بندی جلسه این شد که کارگروه متشکل ازکمیسیون‌های عمران، صنایع و اقتصادی مجلس به منظور پیگیری مسائل قطارهای شهری تشکیل شود.

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس