نسخه پی دی اف

توسعه سياسی در گرو توجه به مسائل محلی ؛ دومین نشست هم اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه با محوریت مؤسسه شهرآرا برگزار شد

دومین نشست سالانه هم‌اندیشی کارشناسان و صاحب‌نظران فعال در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با محوریت ارتقای کیفیت محتوایی روزنامه شهرآرا با حضور جمعی از استادان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه و فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بومی و ملی برگزار شد. همچنین در این نشست صمیمانه در کنار مدیر‌عامل، سردبیر و مشاوران و معاونان مؤسسه فرهنگی شهرآرا حضور داشتند و به تبادل نظر پرداختند. حاضران در این نشست عملکرد روزنامه شهرآرا در دوره مدیریتی جدید خود را که حدود یک‌سال‌ونیم از آن می‌گذرد، نقد و بررسی کردند. چکیده‌ای از آنچه در این نشست گفته و شنیده‌ شد، در این گزارش خواهید خواند.

﷯ نقد تند و تیزتر نیاز داریم
محسن مدیرشانه‌چی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان اولین‌نفر در این جلسه از تفاوت‌های شهرآرا با گذشته‌اش و سایر روزنامه‌ها گفت و تغییرات به‌وجودآمده را مثبت ارزیابی کرد. به گفته‌ او نقطه مثبت این روزنامه، هدفمندشدن و توجه به مسائل مرتبط با شهر است: توجه به مسائل شهری و محلی نماد توسعه سیاسی است. شهرآرا روزنامه‌ای محلی است و باید روی همین ویژگی که باعث شده شهرآرا به مسائل اجتماعی بپردازد، تمرکز کرد. همچنین به نظرم نقد‌های شهرآرا در این حوزه باید تندوتیزتر شود.
توجه به مسائل اجتماعی شهر مشهد در صحبت‌های سخنران بعدی هم جای خودش را باز کرده بود. علیرضا طوسی‌رضوانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد مشهد، نقطه قوت تغییرات ایجادشده در شهرآرا را توجه به مسائل اجتماعی و پیگیری آن برشمرد. او همچنین پیشنهاد کرد با توجه به ظرفیتی که در این مؤسسه فرهنگی وجود دارد، شهرآرا فرایند سراسری‌شدن را بررسی کند.
«شهرآرا یک روزنامه محلی است اما در تراز روزنامه‌های ملی ظاهر شده است و همین باعث شده تا توقعات از آن بالا برود.» مجتبی مدنی‌بجستانی، کارشناس حقوق بانکی با بیان این جمله مطرح کرد: به‌خاطر وابستگی‌هایی که این رسانه مکتوب به شهرداری مشهد دارد و شاید دلایل دیگر، نقدهایش محافظه‌کارانه است. به نظر او جامعه ما نیازمند نقدهای کارگشا در فضاهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
آن‌هایی که باید، شهرآرا را می‌خوانندz
حمید مسعودی، پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی، در این نشست با بیان اینکه تبدیل شدن رسانه‌ محلی به یکی از نشانه‌های هویتی شهر، مبین ضریب نفوذ در اجتماع است، شهرآرا را یکی از نشانه‌های هویت مشهد عنوان کرد. او همچنین از تلاش مدیران روزنامه شهرآرا برای فراگیر شدن، سخن گفت و در ادامه توجه حضار را به اثرگذاری بر نخبگان جلب کرد: آن‌هایی که باید، شهرآرا را می‌خوانند. شما باید به فکر به‌جنب‌و‌جوش انداختن نخبگان باشید. اینکه روزنامه تخصصی شده است و به این سمت حرکت دارد، هم قوت است و هم ضعف. روزنامه‌ای که تخصصی است، «روزمره‌نامه» می‌شود و رفته‌رفته مردم را خسته می‌کند.
حامد بخشی، دانش‌آموخته جامعه‌شناسی، که سال دومی است که در این هم‌اندیشی حضور داشت، نقدش را با یک سؤال مطرح کرد: سال گذشته در جلسه مشابه این نشست خواسته بودم که شهرآرا ضریب نفوذ خودش را در جامعه مخاطبانش اندازه‌گیری و رصد کند. توقع دارم گزارشی از این محاسبه را در این جلسه مطرح کنید.
محمدجواد رنجکش، یکی از استادان حوزه روابط بین‌الملل و علوم سیاسی، از پوست‌اندازی شهرآرا در دوران اخیر گفت و در ادامه هم اضافه کرد: شهرآرا پیش از دوره اخیر به‌صورت سلیقه‌ای اداره می‌شد و خواننده زیادی هم نداشت. او محلی‌بودن را حلقه مفقوده شهرآرا دانست و تأکید کرد که روزنامه یک منطقه و محله خاص باید لایه‌های پنهان استان و شهر را واکاوی کند تا خوانندگان احساس نزدیکی بیشتری با او داشته باشند.
علیرضا داوودی نیز از دیگر استادان علوم سیاسی است که در این نشست با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور تأکید کرد: برای بهبود این وضعیت باید محتوای قوی‌تر تولید شود و مطالب هم جذاب و مفید باشد؛ اقدامی که خوشبختانه شهرآرا به آن ورود کرده است.
«شهرآرا با رویکرد خود، مرا با روزنامه‌ها آشتی داده است.» این جمله‌ای بود که داوودی در ادامه صحبت‌های خود مطرح کرد. او بخشی از موفقیت شهرآرا را برآمده از فضای بعد از انتخابات و نگاه بازتر شورای شهر دانست و تأکید کرد که رسانه‌ها باید در راستای ذائقه مردم حرکت کنند؛ نه به سلیقه افراد خاص.
محبت محبی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، نیز که با ویژه‌نامه «شهربانو» همکاری دارد، درباره معرفی هرچه‌بیشتر ظرفیت‌های امیدبخش شهر به جامعه تأکید کرد. همچنین منصوره موسوی، جامعه‌شناس، نقش زنان مشهدی را در به‌دوش‌کشیدن بار ایدئولوژیک این شهر بیشتر از مردها دانست و گفت ویژه‌نامه شهربانو برای بیان حرف‌های این زنان کم است.

﷯ شهرآرا نقص ندارد، ظرفیت دارد
عملکرد گذشته شهرآرا از مواردی است که همواره ازسوی صاحب‌نظران نقد می‌شود. حجت‌الاسلام محمدرضا زائری که از پیش‌کسوتان حوزه روزنامه‌نگاری کشور است، با حضور در این نشست تأکید کرد که پیشینه شهرآرا منفی نیست و در دوره‌های مختلف سیاسی موفقیت‌هایی داشته‌ است. او با اذعان به اینکه در اصل موفقیت، درخشش و جهش شهرآرا بحثی نیست، گفت: در مقام مقایسه با وضعیت موجود رسانه‌ها مدعی هستم که شهرآرا نقص ندارد، برعکس ظرفیت دارد. این موضوعی بود که زائری در جملات پایانی خود به آن اشاره و در ادامه هم اضافه کرد که شهرآرا امکان زیادی دارد تا به جایگاه بالاتر از وضعیت کنونی خود برسد.

﷯ شهرآرا باید برای مشهد بماند
سیدجلال فیاضی، مدیرمسئول اسبق شهرآرا، گفت: زمانی که بنا بود شهرآرا تبدیل به روزنامه شود، با مخالفت‌های جدی اعضای وقت شورای شهر روبه‌رو بودیم؛ اما خوشبختانه امروز شرایط بهتر است و امکانات خوبی در اختیار روزنامه قرار گرفته و پیرو این موضوع اتفاقات خوبی نیز در شهرآرا افتاده است.
ایده سراسری شدن روزنامه که در این نشست از سوی برخی کارشناسان طرح شد، با مخالفت فیاضی همراه بود: هیچ‌وقت نباید به سراسری‌شدن شهرآرا فکر کرد. بگذاریم شهرآرا، محلی و برای مشهد بماند و از ظرفیت شهرآرا در دیگرشهرها هم استفاده شود.
او معتقد بود که این روزنامه امروز کاری کرده که مشهد در رسانه‌ها و دیگربخش‌های کشور دیده شود. ازاین‌رو اجتماعی‌بودن شهرآرا باید حفظ شود. این پیش‌کسوت رسانه هشدار داد که شهرآرا نباید وارد مناقشات سیاسی شود؛ چراکه متعلق به مردم و همه سلیقه‌هاست.
او در ادامه تأکید کرد که در شهرآرا شبکه مسائل مشهد شناسایی شود.

﷯ نهضت کاغذیسم بازمی‌گردد
شهرآرا در نشست هم‌اندیشی استادان و نخبگان، میزبان یکی از دولتمردان پیشین کشور بود. حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی، در این نشست صحبت‌های خود را با انتقاد از وضعیت سایت شهرآرا آغاز و تأکید کرد: بیشترین تلاش در رسانه‌ها باید در راستای خوانده‌شدن باشد و این تلاش را مقدس می‌داند.
ابطحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیش‌بینی کرد که نهضت کاغذیسم بازمی‌گردد؛ چراکه فضای مجازی به‌دلیل شلوغ و غیرقابل‌اعتمادبودن، به مرور زمان، مردم و به‌ویژه فرهیختگان را خسته می‌کند.
او همچنین در ادامه تأکید کرد که شهرآرا ظرفیت دارد تا مجموعه و نگاه‌های مختلف را ببیند و مواردی مانند سرمایه‌های تاریخی شامل شخصیت‌ها یا سوابق فرهنگی استان نیز ظرفیت دیگری است که به باور او می‌توان در شهرآرا به آن پرداخته شود.

﷯ امید را به جامعه برگردانید
حجت‌الاسلام علی‌اکبر علیزاده هم با حضور در این نشست، شهرآرا را ملک طلق مردم مشهد دانست و تأکید کرد که باید دغدغه‌های اصلی مردم مشهد در این روزنامه مطرح شود و حتی این دغدغه‌ها باید تیتر اول شهرآرا هم باشد.
علیزاده همچنین با انتقاد از ناتوانی در حفظ جریان امیدی که بعد از انتخاب شورای شهر پنجم در مشهد ایجاد شد خواست شهرآرا به کمک بیاید و دوباره آن امید را در جامعه ایجاد کند.
این فعال فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد که حق و حقوق مردم را تيتر كنيد و در این راستا شهرآرا باید به صورت مستقیم با شهروندان در ارتباط باشد.
حجت‌الاسلام علی شفیعی، از استادان حوزه و پژوهشگر دینی، در سخنان خود بخشی از عملکرد روزنامه شهرآرا و ضمائم آن را مورد انتقاد قرار داد: از شهرآرا به‌عنوان یک نشریه محلی این انتظار می‌رود که در درجه اول شهروندان مشهدی را با حقوق ، وظایف و تکالیف، اخلاق و آداب و رسوم شهروندی و شهرنشینی آشنا کند. اما این محقق نشده است و باید مسئولان شهرآرا تکلیف خودشان را بدانند.
حسین اکبری، عضو هیئت‌علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی، نیز از منظر تخصصی خود در این جلسه با اشاره به اینکه رشد مسائل اجتماعی، جامعه را با موج بزرگی از آسیب‌های اجتماعی مواجه کرده است، از وضعیت نامناسب مشهد در این زمینه گفت.
او افزود: طبق بررسی‌هایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که حل مسائل اجتماعی از طریق راهکارهای دولتی و بالا به پایین، شدنی نیست؛ بلکه حل و فصل آن‌ها نیازمند موج مردمی و نگاهی از پایین به بالاست و اینجاست که رسانه‌ای مانند شهرآرا می‌تواند با بازگوکردن و ارائه راهکار و نه سیاه‌نمایی، دراین‌زمینه نقش‌آفرینی کند.اکبری در ادامه ازدست‌رفتن عناصر هویتی مشهد را مایه تأسف دانست اما خاطرنشان کرد که مشهد نمادهای هویتی بسیاری دارد که کسی آن را نمی‌شناسد و در شناساندن آن، شهرآرا و دیگر رسانه‌ها سهم بسزایی دارند.

﷯ کاهنده آثار مخرب اخبار بد باشید
حسین محمدی، اقتصاددان و عضو هیئت‌‌علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی، در این نشست گفت: کاستن از آثار مخرب اخبار منفی بر اجتماع، یکی از چالش‌های پیش روی رسانه‌هاست. این اقتصاددان معرفی کار‌آفرینان در حوزه‌های مختلف را یکی از راه‌حل‌های ایجاد امید میان جوانان مطرح کرد. او همچنین شفاف‌سازی در سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی را یکی دیگر از راه‌های پمپاژ امید و نشاط در جامعه ذکر کرد: رسانه‌ها برای تحقق شفافیت و پاسخ‌گویی، باید پای احزاب را به میان بکشند و موضوع را به افراد تقلیل ندهند؛ چراکه افراد در حال تغییر هستند و در مسئولیت‌ها جابه‌جا می‌شوند و احتمالا از پاسخ‌گویی فرار می‌کنند؛ اما وقتی پای احزاب به میان بیاید، حزب با تغییر یک یا چند نفر، نمی‌تواند خود را از پاسخ‌گویی و شفافیت فراری دهد.
بسیاری از تضییع حقوق مردم به‌خاطر آگاهی نداشتن آن‌ها از قانون رخ می‌دهد و آگاه کردن مردم از حقوقشان وظیفه رسانه‌هاست. رسانه شهرآرا که به گفته مجتبی زاهدیان، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد، متعلق به مردم است، این رسالت را بر دوش دارد. وقتی توقع‌ها از شهرآرا -که وابستگی‌هایی به شهرداری مشهد نیز دارد- بالا می‌رود که مطلع می‌شویم در دوره کنونی شورای اسلامی شهر برای اولین‌بار کمیسیون حقوقی تشکیل شده است و این وظیفه رسانه است که مردم را از حقوقشان آگاه کند. آگاهی که وجود داشت، مطالبه‌گری هم به دنبالش خواهد آمد.
با توجه به انتشار اخباری مبنی بر افزایش بودجه سالانه شهرآرا، علی چشمی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی، ابراز کرد که مؤسسه باید از زیر نقاب روزنامه بیرون بیاید و کارهای فرهنگی دیگرش را توسعه بدهد تا این‌همه پول خرج روزنامه نشود.

﷯ «بودجه ٣٢میلیاردی شهرآرا» دروغ است
مجید خرمی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا، در سخنان خود ضمن اینکه انتقادها را وارد و پیشنهادها را قابل بررسی دانست، مسئله انتشار خبر دروغ «بودجه ٣٢میلیاردی شهرآرا» را برای حاضران تشریح کرد. خرمی بیان کرد: اگر بودجه روزنامه‌ای ٣٢میلیارد تومان باشد، خیلی بهتر از این باید عمل کند و حتی باید سرآمد روزنامه‌های سراسری شود. کسانی که این خبر جعلی را منتشر کردند، سعی دارند بر اساس اخبار کذبی که منتشر می‌کنند، توقعات را از شهرآرا بالا برده و در ادامه عملکرد شهرآرا را زیر سؤال ببرند. این حقیقت را در جمع شما نخبگان می‌گویم که صحبت‌هایی که درباره بودجه ٣٢میلیاردی شهرآرا می‌شود، یک دروغ بسیار بزرگ است و بنده در مصاحبه‌های دیگر هم این را تکذیب کرده‌ام. شهرداری مشهد امسال ٧۵٠ میلیون تومان به شهرآرا یارانه داده و به‌صورت شفاف در سایت معاونت برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری مشهد منتشر شده است؛ اما ظاهرا منتقدان تمایلی به پذیرفتن این آمار و ارقام ندارند و حتی تأیید بازرس‌های سازمان بازرسی کل کشور را نیز قبول ندارند. در بودجه آمده است مؤسسه فرهنگی شهرآرا می‌تواند تا سقف ٢٠میلیارد تومان در مجموعه شهرداری مشهد عملکرد داشته باشد؛ یعنی هر فعالیتی را که در اساس‌نامه مؤسسه آمده است و اجازه و توانایی انجام آن را دارد و شهرداری مشهد هم نیازمند انجام آن است، مؤسسه عمل کند. کل این فعالیت‌ها که در توان و اختیار مؤسسه شهرآراست و در شهرداری موجود است، به ١٣ میلیارد تومان نمی‌رسد. بر اساس آنچه مدیرعامل روزنامه شهرآرا می‌گوید، مؤسسه متبوعش تنهاسازمان در مجموعه شهرداری است که موظف است تا پایان سال ١٢میلیارد تومان از بودجه‌اش را از بخش خصوصی تأمین کند؛ درصورتی‌که حتی سازمان عمران شهرداری مشهد ردیف بودجه‌اش این‌طور تعریف نشده است: همکارانم در واحد درآمد مؤسسه شهرآرا موفق شده‌اند فقط در ٢ماه ابتدای سال، دوونیم‌میلیارد تومان آگهی جذب کنند که من شک ندارم این ١٢میلیارد تا پایان سال محقق خواهد شد. اگر روزنامه‌ای مخاطب نداشته باشد، نمی‌تواند آگهی جذب کند؛ یعنی اگر من نتوانم بخش خصوصی را برای دریافت آگهی قانع کنم، نشان می‌دهد روزنامه مخاطب
ندارد.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا همچنین برگزاری نشست‌هایی از این دست را مفید دانست و ابرازامیدواری کرد این هم اندیشی‌ها به طور فصلی برگزار شود.

itbaran.ir شرکت داده پردازی باران شرق توس